کاربرد خط کشی پارکینگ یا خط کشی ترافیکی

کاربرد خط کشی پارکینگ یا خط کشی ترافیکی

از جمله راه های افزایش نظم و ترتیب و افزایش ظرفیت پارکینگ های عمومی مانند پارکینگ مراکز اداری، آموزشی، تجاری و ... خط کشی پارکینگ یا خط کشی ترافیکی است که از طریق استفاده از خط کشی پارکینگ می توان ظرفیت پارکینگ ها را افزایش داد، و یکی از معضلات کمبود فضا برای پارک را حل کرد. کاربرد دیگری که خط کشی پارکینگ دارد، افزایش نظم است، به این صورت که رانندگان با مشاهده خطوط پارکینگ متوجه محل های مناسب برای پارک خودرو خود می شوند و در مکان های نا مناسب اقدام به پارک نمی نمایند. همچنین خط کشی پارکینگ ها گاها با هدف هدایت رانندگان در مسیر ها ورودی و خروجی نیز استفاده می شود تا افراد در مسیر های اشتباهی حرکت نکنند و از سردرگمی رانندگان جلوگیری شود.

پس اگر بخواهیم کابرد خط کشی پارکینگ ها را به طور خلاصه بیان کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. استفاده بهتر و بهینه تر از فضای داخلی پارکینگ ها
  2. جلوگیری از ایجاد بی نظمی در قرار گیری خودرو ها
  3. جلوگیری از ایجاد دعوا و درگیری میان رانندگان بر اثر کمبود جای پارک
  4. تعیین محدوده ی مشخص برای هر فرد یا خانواده در ساختمان های مسکونی با تعداد واحد بالا
  5. جلوگیری از مسدود شدن مسیر های ورودی و خروجی پارکینگ ها
  6. جلوگیری از ازدحام خودرو ها در یک نقطه از پارکینگ 
  7. جلوگیری از ایجاد ترافیک در پارکینگ
  8. ...

پیامد های استفاده از خط کشی پارکینگ یا خط کشی ترافیکی

خط کشی پارکینگ ها

بدیهی است در صورتی که در پارکینگ های بزرگ از خط کشی استفاده نشود، رانندگان متوجه مکان مناسب برای پارک خودروی شخصیشان نمی شوند که در نتیجه این موضوع، هر فرد اقدام به پارک در محلی می نماید که ممکن است باعث مسدود شدن سایر خودرو ها شود. از دیگر تبعات این موضوع کاهش نظم در پارک وسایل نقلیه است که همین موضوع باعث کاهش ظرفیت پارکینگ ها می شود. اگر برای نشان دادن مسیر های درست حرکت و مشخص کردن مسیر های رفت و آمد و بیان خروج و ورود خوردرو ها نیز از خطوط پارکینگ ها استفاده نشود، امکان سردرگمی رانندگان و مسدود شدن راه ها و افزایش بی نظمی وجود دارد. از دیگر مشکلاتی که در صورت نبود خط کشی پارکینگ ها ممکن است به وجود آید، دعوا و درگیری بر سر جای پارک به خصوص در ساختمان های مسکونی با تعداد واحد بالا است، به این صورت که از طریق خط کشی می توان محدوده پارک خودرو هر خانواده یا واحد را مشخص کرد و از مشاجره ها و دعوا های احتمالی جلوگیری کرد.

جنس خط کشی پارکینگ ها

به طور معمول برای خط کشی پارکینگ ها از رنگ استفاده می شود، اما از آن جا که پارکینگ ها به خصوص پارکینگ های عمومی به طور 24 ساعته محل عبور و مرور افراد و خودرو ها به خصوص خودرو های سنگین و نیمه سنگین هستند، برای ترسیم آن ها باید از رنگ با جنس و کیفیت مطلوب و مناسب استفاده کرد تا بر اثر گذر زمان دچار پاک شدگی نشوند و ماندگاری طولانی مدتی داشته باشند.

انواع رنگ های مناسب برای خط کشی پارکینگ ها

  1. انواع رنگ های دو جزئی یا رنگ های اپوکسی
  2. رنگ های ترافیکی
  3. خط کشی با انواع رنگ های سرد و گرم

فرایند خط کشی پارکینگ ها با استفاده از رنگ

نکته ای که در خط کشی پارکینگ ها وجود دارد این می باشد که سطح مورد نظر قبل از خط کشی باید به طور کامل تمیز و بدون چربی و آلودگی باشد. همچنین قبل از اقدام به خط کشی باید لاین بندی و ایجاد خط از پرایمر استفاده بشود.

انتخاب رنگ مناسب برای خط کشی پارکینگ ها

برای خط کشی پارکینگ ها از هر یک از انواع رنگ بالا می توان استفاده کرد که هر نوع نسبت به دیگری در یک ویژگی مزیت و برتری دارد. به عنوان مثال انواع رنگ ها سرد و گرم یا همان رنگ های تک جزئی برای خط کشی پارکینگ ها مناسب هستند، زیرا هم از قیمت خط کشی پارکینگ مناسبی برخوردار هستند و هم کیفیت و ماندگاری بالایی دارند. رنگ های دو جزئی یا اپوکسی و همچنین رنگ های پلی ارتان نیز برای خط کشی بر روی سطوح فلزی، بتنی، کاشی و سرامیک کاربرد دارند.

عوامل مشخص کننده نوع رنگ مناسب برای خط کشی پارکینگ ها

به طور کلی 2 عامل بسیار مهم به شرح زیر وجود دارد که در انتخاب نوع رنگ مناسب بری خط کشی بسیار تاثیر گذار هستند:

  1. جنس کف و سطح پارکینگ: جنس کف پارکینگ از مواد مختلفی چون بتن، آسفالت، کاشی و سرامیک می تواند باشد که در هر مورد؛ نوع رنگ انتخابی متفاوت خواهد بود.
  2. موقعیت مکانی پارکینگ : از این منظر که آیا پارکینگ در فضای باز است یا فضای بسته و موارد دیگر...

ویژگی های رنگ مناسب برای خط کشی پارکینگ ها

خط مناسب برای خط کشی پارکینگ ها باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • سرعت خشک شدن بالا.
  • به راحتی پاک شوند و سطح پارکینگ تمییز شود.
  • دوام بالا به طوری که با عبور وسایل نقلیه دچار شکستگی و ترک خوردگی نشوند.
  • تغییر پذیری پایین در برابر شرایط مختلف از جمله شرایط آب و هوایی مثل بارندگی، تابش مستقیم نور خورشید ، سرما و گرمای شدید.
  • از رنگ پذیری کمی برخوردار باشند و در برابر عبور لاستیک خودرو ها تغییر رنگ به خصوصی ندهند.

پیاده سازی خط کشی پارکینگ به صورت طولی

از جمله مرسوم ترین روش های پیاده سازی خط کشی پارکینگ ها، روش طولی است. در این روش پهنای خط کشی و میزان اندازه فضای خالی و حتی میزان پر بودن ان بر اساس نوع مکان واقع شده در پارکینگ است. به عنوان مثال در این مدل در مکان های فرعی، پهنای خطوط درازا به اندازه ی 12 الی 14 سانتی متر است. و به طور معمول در این روش به ازای هر 2 الی 3 متر خط کشی، 5.5 متر فضای خالی در نظر گرفته خواهد شد. در مکان های اصلی پارکینگ نیز اندازه ی خطوط طولی 16 سانتی متر خواهد بود و معمولا میان هر 9 متر خط کشی، 13 متر فضای خالی در نظر گرفته خواهد شد.

پیاده سازی خط کشی پارکینگ به صورت عرضی

روش دیگری که برای خط کشی پارکینگ ها استفاده می شود، خط کشی عرضی است که در از این روش برای خط کشی خط حق عبور، خط ایست، مکان عبور عابر پیاده و خط کشی محل های توقف استفاده می شود. برای خط کشی عرضی معمولا طبق مقررات رانندگی از رنگ سفید استفاده می شود. ولی ممکن برای خط کشی سایر نقاط از رنگ های دیگری مثل رنگ زرد نیز استفاده شود. اندازه های این نوع خط کشی بسته به مدل پارکینگ و تعداد احتمالی ماشین هایی که در پارکینگ قرار خواهد گرفت، متفاوت می باشد.

خط کشی پارکینگ آپارتمان

خط کشی پارکینگ آپارتمان ها معمولا از طریق استفاده از یک سری خطوط از پیش تعیین شده صورت می گیرد تا فضای پارکینگ مورد نظر تقسیم بندی شود و محدوده ی هر خودررو مشخص شود. البته این که محدوده محل پارک خودرو هر واحد مشخص شود، به این معنا نمی باشد که سایر افراد که خودرو ندارند نمی توانند در پارکینگ حضور یابند، چرا که طبق قوانین آپارتمان نشینی تمام ساکنین ساختمان اجازه عبور و مرور از پارکینگ را دارا می باشند. بنابراین استفاده از خط کشی در پارکینگ آپارتمان ها از تنش ها و دعوا های احتمالی جلوگیری می کند و باعث افزایش نظم و ترتیب و حاکم شدن آرامش در ساختمان مورد نظر می شود.

برچسب خط کشی پارکینگ

از جمله راه های خط کشی پارکینگ های مراکز مختلف آموزشی، اداری، مراکز خرید و ... استفاده از برچسب های خط کشی است که با استفاده از این برچسب ها به راحتی و با سرعت بالاتری می توانیم؛ محوطه پارکینگ ها را تقسیم بندی کنیم و حتی محل پارک هر خودرو را مشخص نماییم. مزیت دیگری که استفاده از برچسب های خط کشی دارد؛ نصب سریع و قابل حمل بودنشان است؛ به این معنا که مشتریان پس از نصب پرچسب ها می توانند آن ها را از سطح زمین جدا کنند و در محل دیگری مجددا از آن ها استفاده نمایند.

نکات مهم در زمان خط کشی پارکینگ ها

برای خط کشی پارکینگ ها باید از متخصصین این زمینه کمک دریافت کرد تا در با دقت بیشتری این عملیات انجام شود. قبل از خط کشی پارکینگ باید محل های دقیق خطوط با استفاده از گچ مشخص شود. همچنین برای خط کشی پارکینگ باید از ابزار و وسایل مخصوص خط کشی پارکینگ استفاده شود تا دقت کار افرایش یابد.

گالری تصاویر مرتبط